سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر آنچه درباره ی گرافیک
درباره



هر آنچه درباره ی گرافیک

وضعیت من در یاهـو
Farshad Baradaran
امیدوارم این وبلاگ مثمر ثمر واقع بشه...

رنگ آبی:

رنگ آبی خالص فعال بنظر می آید و همیشه رو به سردی می رود. رنگ آبی با اعصاب سرو کار دارد. اشخاصی که رنگ آبی را ترجیح می دهند اغلب دارای پوستهای رنگ باخته و گردش خون آنها ضعیف است و دارای اعصابی قوی و محکم هستند.
رنگ آبی در طبیعت پر قدرت و دوران خود نمایی آن در زمستان است.
رنگ آبی همیشه سایه دار است و در عین حال اتمسفر شفافی دارد.
رنگ آبی با تمام والورهایش در طبیعت به چشم می خورد.
رنگ آبی تمام جنبه های روح را نشان می دهد.
رنگ آبی معنی ایمان را می دهد و به فضای لایتناهی و روح اشاره می کند.
وقنی رنگ آبی تاریک می گردد تنزل و سقوط می کند و معنی وهم و بیم و ترس غم و اندوه و مرگ نیستی را می دهد.
رنگ آبی نشان دهنده فکری برتر و مافوق طبیعی است و به عالم بالا اشاره دارد.
رنگ آبی نشان دهنده وفاداری وایمان است.
رنگ آبی روی رنگ سیاه بسیار روشن و با قدرت می شود و مانند نور به جلو می آید.
رنگ آبی روی بنفش تیره تاریکتر به نظر می آید رو به عقب می رود و رنگی ناتوان و حقیر است. رنگ آبی روی قهوه ای تیره قدرتش افزون می شود.
رنگ آبی روی قرمز نارنجی زندگی دوباره می گیرد و به نوسان می آید.
درمجموع رنگ آبی دارای کاراکتر اسرار آمیز است و آرامش این رنگ در تابلوهای مسیح همواره به چشم می خورد.

رنگ آبی:

رنگ آبی خالص فعال بنظر می آید و همیشه رو به سردی می رود. رنگ آبی با اعصاب سرو کار دارد. اشخاصی که رنگ آبی را ترجیح می دهند اغلب دارای پوستهای رنگ باخته و گردش خون آنها ضعیف است و دارای اعصابی قوی و محکم هستند.
رنگ آبی در طبیعت پر قدرت و دوران خود نمایی آن در زمستان است.
رنگ آبی همیشه سایه دار است و در عین حال اتمسفر شفافی دارد.
رنگ آبی با تمام والورهایش در طبیعت به چشم می خورد.
رنگ آبی تمام جنبه های روح را نشان می دهد.
رنگ آبی معنی ایمان را می دهد و به فضای لایتناهی و روح اشاره می کند.
وقنی رنگ آبی تاریک می گردد تنزل و سقوط می کند و معنی وهم و بیم و ترس غم و اندوه و مرگ نیستی را می دهد.
رنگ آبی نشان دهنده فکری برتر و مافوق طبیعی است و به عالم بالا اشاره دارد.
رنگ آبی نشان دهنده وفاداری وایمان است.
رنگ آبی روی رنگ سیاه بسیار روشن و با قدرت می شود و مانند نور به جلو می آید.
رنگ آبی روی بنفش تیره تاریکتر به نظر می آید رو به عقب می رود و رنگی ناتوان و حقیر است. رنگ آبی روی قهوه ای تیره قدرتش افزون می شود.
رنگ آبی روی قرمز نارنجی زندگی دوباره می گیرد و به نوسان می آید.
درمجموع رنگ آبی دارای کاراکتر اسرار آمیز است و آرامش این رنگ در تابلوهای مسیح همواره به چشم می خورد.

رنگ قرمز:

رتگ قرمز به آسانی تاریک و خاموش نمی گردد.
قرمز رنگی است انعطاف پذیر است و به حالات مختلفی در می آید. به راحتی می توان آن را با آبی و یا زرد مخلوط کرد و استعداد فراوانی برای تغییر مایه های رنگی دارد.
قرمز نارنجی رنگی تاریک ومتراکم است و نمایانگر نیرویی آتشین وحرارت درونی و باطنی است.
رنگ قرمـز سمبل حیـات و زندگـی اسـت و بیـان کننـده هیجـان اسـت و عاملی بـرای رشـد و نمـو در حیات است.
رنگ قرمز را همواره همرنگ ستاره مریخ می دانند.
رنگ قرمز علامت جهان متلاطم وجنگ شیاطین بوده ونمایانگر شورش وانقلاب است.
رنگ قرمز رو به نارنجی: تابشی پرشور از عشق و شروری و شیطانی است.
رنگ قرمز رو به ارغوانی: بر عشقی روحانی پاک و آسمانی دلالت دارد.
رنگ قرمز در روی زرد لیمویی تاریک تر بنظر می رسد و قدرتش کمتر می شود.
رنگ قرمز در روی سبز آبی قرمز درخشندگی قوق العاده پیدا می کند و برافروخته می شود و نشانی از آتش دارد.
رنگ قرمز روی ارغوانی تیره اثری خاموش و آرام دارد.
رنگ قرمز در روی زمینه زرد سبز چشم را خیره می کنند و بسیار زننده و زرق و برق دارد و در روی نارنجی بسیار سوخته و تاریک بنظر می آید.
اگر نارنجی تیره شود قرمز را به حالتی آتشین در می آورد.
رنگ قرمز در روی رنگ سیاه تضاد ایجاد می کند وحالت فاتح را به خود می گیرد.

رنگ زرد:

زرد، روشن ترین رنگ بین رنگهاست.
زرد تراکمی از سفیدی است.
زرد طلایی رنگی است منور با درخششی ملایم و بدون وزن و نامتعادل است.
رنگ زرد سمبل آخرت، شگفتی،‌ پادشاهی و سلطنت، نور و خورشید شناخته شده است.
رنگ زرد بیانگر روشنی و نور است و با فهم و دانایی ارتباط دارد و نشان دانش ومعرفت است.
رنگ زرد تیره دارای مفاهیم دروغین، خیانت وحسد و اشتباه و بی اعتمادی وشک است.
رنگ زرد بر روی رنگ سفید باعث تنرل اهمیت رنگ زرد شده است و با عوض شدن این تلفیق مفهوم آن عوض شده است.
رنگ زرد روی زمینه صورتی یا ارغوانی روشن رنگ می بازد و به سبزی متمایل می شود و از درخشش آن کم می شود، در اینجا صورتی بیان کننده عشق و پاکی و زرد معرف سستی و بیحالی است.
رنگ زرد روی زمینه نارنجی، ‌نارنجی را روشن تر می کند و زمانی که با قرمز بنفش ترکیب شود به صورت رنگی ناتوان وخونسرد در می آید.
رنگ زرد روی قرمز پر سر و صدا بشاش و دارای زرق و برق است.
رنگ زرد روی مشکی بسیار محکم است.

رنگ سبز:

رنگ سبز رنگی است مخلوط از رنگ آبی و زرد و با تغییر نسبتهای این دو رنگ کاراکتر آن متفاوت می گردد.
رنگ سبز دنیای سبزیجات و نمایانگر زندگی و روشنی است.
رنگ سبز نمایانگر اشباع، آرامش، و امیدواری است.
رنگ سبز آمیزشی از ایمان و دانش است.
رنگ سبز بامقدار کمی زرد نمایانگر جوانی وطراوت است.
سبز زرد در کنار نارنجی شدیدترین اثر خود را دارد و فعال می شود.
وقتی سبز به آبی متمایل می شود به روحانیت نزدیک می شود و سبز آبی در رده سردترین رنگها قرار می گیرد.

رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی مرکب از زرد و قرمز است و دارای درخشش خورشید است. دارای حد اعلای گرما است و زمانی که متمایل به قرمز است انرژی فعال است.
اگر رنگ نارنجی را با رنگ سیاه ترکیب کنیم ماهیتش رو به زوال می رود و به صورت قهوه ای خاموش می شود و ترکیب آن با سفید نیز باعث تنزل آن می شود.
قهوه ای حاصل از نارنجی و سیاه با سفید تبدیل به رنگ بژ می شود که رنگی بسیار گرم و تابان می باشد.

رنگ بنفش:

ساختن رنگ بنفش براحتی نیست چون رنگ بنفش همواره یا به قرمزی می رود یا به آبی متمایل می شود.
بنفش درتضاد با رنگ زرد است و همانطورکه می دانیم رنگ زرد نمایانگر هوش و ذکاوت است و در مقابلش رنگ بنفش نمایانگر بی خبری، بی اختیاری ظلم و دشواری است و رنگی مرموز و برانگیزاننده است.
رنگ بنقش را اگر درسطوحی وسیع به کار گیریم نشانه ترس و وحشت است. بخصوص اگر مقابل ارغوانی باشد.
گوته: (رنگ بنفش اشاره ای به ترس زیاد و آخرت و انتهای جهان است.)
رنگ بنفش روشن متمایل به آبی نمایانگر دینداری وتدین است. و زمانی که تیره گردد اوهام و خرافات را می رساند ونهانگاه فاجعه و مصیبت است.
زمانی که روشن است نمایانگر تقدس است.
بنفش سمبل هرج و مرج و مرگ و ستایش و عظمت است و بتفش آبی القا کننده تنهایی است.
بنقش قرمز رنگ نشان عشق الهی و سلطه روحانی است.
بطور کلی تمام رنگهـای روشن جنبـه های مثبت زندگـی را نشـان می دهند و رنگهای تیـره سمبـل منفی و گرفتگی است.
به منظور شناختن ارزشهای رنگی و بیان مفاهیم آنها دو آزمایش زیر را انجام می دهیم اگر دو رنگ مکمل رنگهای مکمل باشند و با هم ترکیب شوند رنگ حاصله باید دارای خواص و مفاهیم همان دو رنگ باشد.

? – زوج های مکمل

(زرد - بنفش): (درخشندگی، علم و معرفت: تیرگی، تقدس عاطفی، تقوی)
(آبی - نارنچی): (ایمان متواضعانه،‌ اعتقادی فروتنانه: غرور،‌عزت نفس)
(قرمز - سبز): (نیروی مادی: رقت و همدردی)

? – رنگهای ترکیبی

قرمز + زرد - نارنجی
قدرت + دانایی و معرفت - غرور و عزت نفس
قرمز + آبی - بنفش
دانایی و معرفت + ایمان وعقیده - تقوی، ‌الهویت
هر رنگ می تواند در پنج حالت تغییر شکل دهد:
?- در میزان ته رنگ (رنگ به خودی خود) بدین معنی که سبز ممکن است هم به زردی مایل باشد هم به آبی و رنگ نارنجی نیز ممکن است به قرمزی نزدیک باشد یا به زردی و سایر رنگها نیز به همین منوال.
?- از نظر درخشندگی: برای مثال رنگ قرمز هم به ازغوانی و هم به قرمز، قرمز قرمز تیره و آبی به آبی تیره و آبی روشن متمایل باشد.
? – در اشباع (کیفیت) رنگ آبی را می توان با سیاه و سفید و هم خاکستری ترکیب کرد.
? – در میزان سطح رنگ (کمیت): یک سطح سبز رنگ بزرگ می تواند در کنار یک سطح زرد رنگ کوچک قرار گیرد و بالعکس!

تضاد رنگهای سرد و رنگهای گرم:
واضح و مبرهن است که سردی و گرمی و یا به عبارتی سرما و گرما بستگی به عوامل درونی و ذهنی دارند و خاصیت سرما و گرما در رنگها در این است که برای درمان برخی بیماریها در بیمارستانها مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه خوبی داده است.
زرد روشن ترین رنگ و بنفش تیره ترین رنگهای موجود هستند که از نظر سیاهی و سفیدی نیز بیشترین تضاد را دارند.
قرمز و نارنجی وقتی در مجاور هم قـرار می گیرند بالاترین درجـه گرمـا را دارند و سبـز و آبی در کنـار
هم کمترین درجه حرارت و سردترین رنگها هستند. رنگهای زرد و زرد نارنجی و نارنجی و قرمز نارنجی قرمز و قرمز بنفش (ارغوانی) به طرف گرمی متمایلند و کلاً جزو خانواده گرم می باشند و زرد سبز، سبز آبی، سبز،‌آبی و آبی بنفش و بنفش رنگهای سرد هستند. بطور کلی رنگهای ِآبی سبز و قرمز و نارنجی دو قطب سرد و گرم هستند و رنگهای ما بین آنها گاهی گرم و گاهی سرد می باشند.
در مناظری که فضاهای وسیعی دارند و افق دورتری را نشان می دهند همیشه رنگهای سرد به کار برده شده اشت تا عمق فضای بیشتری را نشان دهد و تضاد فاصله را نیز می توان با رنگ سرد و گرم نشان داد و از آن برای پرسپکتیو هم استفاده می شود. رنگهای گرم به جلو می آیند و رنگهای سرد عقب رونده هستند.
هرگاه بخواهیم دو مجموعه رنگی متضاد سرد و گرم را در مقابل هم قرار دهیم بهتر است از رنگهای آبی سبز، آبی،‌آبی بنفش، بنفش، بنفش قرمز، قرمز،‌ قرمز نارنجی، ‌استفاده کنیم.  



فرم و رنگ

مربع:    

مربع سمبل مادیت است دارای سنگینی و سختی قراوان می باشد برای نماد زمین بکار می رود و دارای تمام خصوصیات مادی است مربع دارای تمام خصوصیات مادی است که آن را می توان با رنگ قرمز موافق دانست. و وزن و تاریکی قرمز با زیبایی و سختی مربع برابری می کند.

مثلث:

که از تقاطع سه خط مورب بوجود آمده حالت جنگجویی و حمله و تعرض را تداعی می کند و با رنگ زرد برابر و هم خاصیت است مشتقات مثلث لوزی و ذوزنقه و شکل زیگزاگ هستند و سمبل اندیشه و تفکر می تواند باشد مثلث نشان دهنده تحرک هیجان و شرایط احساسی تند و نیز می باشد.

دایره:

با دیدن دایره به انسان حالت سستی دست می دهد درحالیکه مربع خشونت و شدت را بوجود می آورد. دایره با حرکت صاف و نرمی که دارد به عنوان سمبل روح و روان به کار می رود دایره سمبل خوررشید در نجوم است شکل های منحنی بیضی دارای کاراکتر دایره هستند. رنک آبی با دایره برابری می کند و ایجاد آرامش می کند و مانند دایره عمق و فضای معنوی دارد.
به طور خلاصه می توان گفت: مربع:
سکون و آرامش را نمایش می دهد و مثلث: اندیشه و فکر و حرکت را نشان می دهد و دایره: مفهوم روح و روان و ابدیت را نشان می دهد.
حال اگر بخواهیم اشکالی را برای رنگهای مکمل در نظر بگیریم رنگ نارنجی با فرم ذوزنقه و رنگ سبز برای مثلثی که دارای اضلاع منحنی است و برای بنفش شکل بیضی ناقصی را انتخاب کنیم.
هماهنگی فرم و رنگ بسیار مهم است چرا که با رعایت کرده این هماهنگی تأثیر بیشتر این مفهومهای بصری را بیشتر درک می کنیم.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Farshad Baradaran 88/10/19:: 1:26 عصر     |     () نظر